2009-04-25

The Burrowers (2008)


Detta blir bara en väldigt kort reflektion av The Burrowers som jag såg här om kvällen. Egentligen kände jag inte till filmen alls, men fick ett "tips" via Gummimonsterfetischism och då jag brukar hålla med Jocke beträffande hans tycke och smak tog jag mig an denna western/skräck-film med hyggligt höga förväntningar.

Så här efter att ha sett filmen kan jag dock konstatera att jag inte alls gillade den. The Burrowers är en tämligen seg historia, där ett klassiskt upplägg med "otäckingar" som lever under det vida prärielandskapet, törstande efter människoblod letar sig up till marknivå och gör livet surt för vem helst som råkar snubbla förbi.

The Burrowers har stora likheter med andra filmer i genren och framför allt är det oundvikligt att inte jämföra den med Tremors (1990). Den stora skillnaden mellan filmerna (och den i mina ögon viktiga skillnaden) är den att Tremors har glimten i ögat, något som enligt mig är "nummer 1" i en film av den här typen. The Burrowers försöker sig på ett mer seriöst grepp om en annars väldigt enkel, banal och "ostig" handling och det är det som gör att filmen faller platt för mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar