2009-04-01

X-Men Origins: Wolverine workprint tillgängling online - Får 1000-tals människor en felaktig och eventuellt negativ bild av filmen?


Tydligen så finns den i sommar aktuella filmen X-Men Origins: Wolverine (2009) tillgänglig online via diverse bittorrent-tjänster, helt fri för 1000-tals människor att "njuta" av redan ikväll. Den version av filmen som finns att ladda ner är en s.k. workprint (dock i bra kvalitet) och efter att ha läst i diverse forum verkar det som om det är en ganska tidig version av workprinten, där bl.a. inga av de nyinspelade scenerna (filmen kompletterades med nya scener/reshoots i efterhand) finns med, samt att det fattas specialeffekter i vissa av scenerna.

Hur ska man som filmälskare ställa sig till detta? Personligen så har jag inget intresse att ladda ner en workprint (jag har inga större skruppler beträffande fildelning i övrigt laglig eller illegal), men jag kan inte tänka mig att se en ofärdig version av en film, vilket en workprint i 99% av fallen är. Avsaknaden av/ofärdiga specialeffekter i en film av den här typen ger naturligtvis en helt annan upplevelse än en fullständig version - det kan det inte råda någon tvekan om.

En annan aspekt av detta, är den hur läckan av en workprint påverkar filmen när den väl släpps på biograferna i sommar. 1000-tals kommer att ha sett en ofärdig version och därmed heller inte få en helt rättvis bild av filmen.

Det finns ett "klassiskt" fall där en recensent för en för mig okänd tidskrift/filmsajt tydligen recenserat en workprint för Eli Roths Hostel 2 och sågat den. Hostel 2 fick ingen rolig resa på amerikanska boxoffice. Om det hade till stor del att göra med workprint-läckan/recension eller inte, är svårt att veta, men jag tycker att det är intressant att spekulera.

Nåväl...oavsett vad jag tycker så är det uppenbart att väldigt många kommer att ha sett filmen innan premiären och att väldigt många inte bryr sig om huruvida filmen är fullständig eller inte. Hur ställer du dig till denna nyhet?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar