2009-02-18

Total kontrast i tv-serie-agendan

Jag ser väldigt lite på tv och hade ibland önskat att jag haft möjlighet att följa fler serier än vad jag gör, då det uppenbarligen finns en del intressanta guldkorn som jag ännu inte sett (Lost, Dexter, det mesta av CSI, The Unit etc. etc. får alla bra kritik). Jag har helt enkelt alldeles för lite tid, vilket jag i och för sig börjar vänja mig vid nu när man har en dotter på drygt tre år och en liten grabb på väg att "levereras" inom de närmaste 2-4 veckorna.

Det finns dock två serier som fullkomligt slukat mig och som jag tycker håller en överlag hög kvalitet, både ur en underhållningssynvinkel, men dessutom rent kvalitetsmässigt, med välskrivna manus och bra skådespelare.
Serierna jag pratar om är den amerikansk komediserien Everybody Loves Raymond och action/kriminalserien Prison Break. Nu skiljer sig naturligtvis de här serierna sig från varandra i stort sett i varje aspekt, något jag inte behöver gå in i detalj kring då jag är säker på att de flesta känner till respektive series karaktärer och premisser.


Everybody Loves Raymond bekantade jag mig vid för 3-4 år sedan, då jag under min studietid från och till slötittade på TV3 på dagarna. Jag fastnade genast för den snälle, charmige och ofta mindre smidige Ray Romano och hans lika sköna men udda familj och släkt. Everybody Loves Raymond tilltalar mig på ett helt annat plan är ta till exempel Friends eller Seinfeldt. Även om karaktärerna i "Raymond" är överdrivna så är ändå kärnan i premissen genuin och trolig. Det har kanske att göra med åldern och den sociala situation man är i idag som gör att jag uppskattar "Raymond" så mycket som jag gör? Hur som helst så är det få serier som håller samma höga nivå genomgående i nio säsonger som just Everybody Loves Raymond. I veckan ska jag göra slag i saken och passa på att beställa säsong 5 och 6 på DVD, då det är två säsonger som jag inte sett lika mycket av.


Prison Break är helt klart en kontrast till Ray Romanos serie, men likväl en underhållande och spännande serie. Serien är nu inne på sin fjärde och förmodligen sista säsong och jag räknar dagarna tills dess att serien drar igång med de avslutande avsnitten någon gång i april. Om man ska vara helt ärlig så har det gått långsamt utför för Prison Break då säsong 1 helt klart är den starkaste av de fyra säsongerna. Säsong 1 var nytänkande och bestod av drygt 20 avsnitt som alla höll en jämn hög nivå och alltid avslutades med en bra s.k. cliffhanger. "Cliffhanger"-sluten har visserligen varit ständigt återkommande genom säsongerna, men det märktes redan några avsnitt in i säsong 2 att seriemakarna trots allt började få slut på idéer till serien och egentligen använde samma recept en gång till, fast med någon extra krydda som gjorde att "kakan" inte sjönk ihop helt. Nej, säsong 4 av Prison Break är inte i närheten av seriens första säsong, men har man följt karaktärerna genom 50-60 avsnitt (vem håller räkningen?) så är det svårt att släppa taget nu. Som sagt i april avslutas serien och jag kommer att sitta klistrad som vanligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar