2009-02-01

Wall.E - Med några veckors perspektiv

Pixar är utan tvekan filmvärldens främsta animationsstudio och har fullkomligt sprutat ur sig kassasuccéer de senaste 5-10 åren. Jag gillar det mesta som Pixar gör och håller förmodligen Finding Nemo, The Incredibles och Ratatouille som mina topp 3. Här om dagen fick jag tillfälle att se deras senaste film Wall.E och i korthet kan jag säga att jag är fortsatt imponerad om än något “besviken”.

Jag hade helt klart höga förväntningar på Wall.E. Trots allt är detta en film som har fått stående ovationer av var och varannan recensent och det är med stor sannolikhet denna förväntan över att Wall.E kanske kan vara något alldeles speciellt som gör att jag inte är helt nöjd.

Jag bryr mig inte om att dra handlingen (det är en 5 sekunders “googling” som jag överlåter åt de som är intresserade) utan vill helt enkelt bara skriva ner lite kortfattat om vad jag tyckte om filmen.

Animationerna håller absolut Pixar-klass, dvs. top of the line. Här finns det inget att klaga på (jo förresten…jag tyckte att de mänskliga karaktärerna var lite trista och kunde gjorts bättre). Jag såg filmen på Blu-ray och det är utan tvekan referenskvalitet beträffande den tekniska presentationen.

Jag har svårt att riktigt sätta fingret på vad det var med Wall.E somgjorde att jag inte håller den lika högt som ex. Pixars föregående film Ratatouille, men jag tror att jag bl.a saknade dialogen och det faktum att filmen utspelar sig till stor del ombord på ett rymdskepp, gör att miljöerna kändes mer sterila och faktiskt lite tristare än många av Pixars tidigare filmer.

Jag gillade Wall.E och ska ge filmen en chans till, men just nu tycker jag att Pixar gjort bättre ifrån sig tidigare.

Helt appropå - Dreamworks har producerat 2008 års bästa animerade film med sin Kung Fu Panda.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar