2009-02-20

Die Hard 2: Die Harder - Håller John McClane efter snart 20 (!) år i filmhyllan?


I helgen (förhoppningsvis imorgon kväll/natt) har jag för avsikt att se om den andra filmen om John McClane som allt som oftast tycks hamna i gruff med terrorister när det vankas juletider.

Det var minst 10 år sedan jag såg Die Hard 2: Die Harder (förmodligen ett av världens bästa uppföljarnamn) så förmodligen (och förhoppningsvis) kommer min upplevelse av filmen att te sig annorlunda idag än när jag senast såg den som 22-23-åring.

Eftersom jag sett "Die Harder" minst fem gånger tidigare så kan jag handlingen mer eller mindre utantill, men det ska ändå bli kul att återuppleva filmen en gång till och gotta sig åt alla detaljer som jag eventuellt inte minns. "

Som en liten sidnotering. För alla som gillar Renny Harlins filmer kan jag rekommendera Mindhunters som jag förövrigt också tänkte ta och se om någon gång de närmaste veckorna. Har för mig att den var ganska trevlig.

* Då har jag sett Die Hard 2 för vad jag tror är femte eller sjätte gången i ordningen och vad tycker jag så här ca 10 år sedan jag såg den sist.

Filmen håller ihop hyfsat, men faller igenom på ett par punkter. Renny Harlin är bra på att göra action, det råder det ingen tvekan om. Däremot är manuset relativt magert och terroristerna känns inte lika "hotfulla" som i den första filmen. Framför allt så saknar man Allan Rickmans karaktär Hans Gruber, som var fantastiskt bra i Die Hard. Dessutom måste jag säga att Die Hard bjuder på betydligt fler sköna scener ("jultomteterroristen" i hissen, för att nämna en) och som helhet levererar den första filmen bättre action och spänning än uppföljaren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar