2009-03-31

Gammal recension i nytt forum - 2009 Lost Memories - Koreansk sci-fi-action


Då jag är lite dålig på att uppdatera just nu (jobb och barn över huvudet är två av anledningarna) så postar jag en äldre recension (något reviderad) som jag fick publicerad hos dvdforum.nu för en längre *host* tid sedan.

2009 Lost Memories (2002) bygger på tanken att det var Japan som vann andra världskriget och numera styr Korea med järnhand. Huvudkaraktärerna Sakamoto Masayuki (Jang Dong-Geun) och hans nära vän Saigo Shojiro (Toru Nakamura) är två japanska agenter som snart kopplas på ett fall rörande en terroristorganisation, som av okänd anledning vill komma över en artefakt formad som en halvmåne.

Ok, detta låter ju faktiskt som en tämligen klassisk actionhistoria, men icke sa Nicke! Omslaget utlovar sci-fi och visst finns det en del av den varan. Nu är det så att just inslagen av sci-fi tillhör de mest kritiska delarna i filmens handling och jag har inte för avsikt att spoilera någonting genom att avslöja för mycket. Förbered er däremot på en ganska fartfylld film som bjuder på såväl klassisk två-pistol-action a´la John Woo, högteknologiska polisstyrkor och resor genom tid och rum.

Som vanligt när det gäller asiatisk film har jag svårt att bedöma skådespelarnas insatser jämfört med skådespelare i en amerikansk eller annan engelskspråkig film. Min okunnighet till trots vågar jag ändå påstå att insatserna på skådespelarsidan är bra och inte känns mer onaturliga än i någon motsvarande amerikansk storfilm.

2009 Lost Memories är ännu ett exempel på en välproducerad asiatisk film som känns som en frisk fläkt bland alla de Hollywoodproducerade filmer man sett under åren som gått.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar