2009-05-02

District 9 - Är Peter Jackson-producerad sci-fi årets "Cloverfield"?


Med årets Cloverfield (2008) tänker jag inte så mycket på själva innehållet i Neill Blomkamps (ung regissör mest känd för jobb med specialeffekter) kommande science fiction-film District 9, utan mer på marknadsföringen av filmen. Cloverfield marknadsfördes till stor del genom s.k. viral marketing (virus-marknadsföring lite grovt översatt). Tanken med den här typen av "dold" marknadsföring är att skapa hype runt en produkt genom bl.a. skumma interaktiva webbsidor, dolda meddelanden och en lagom mängd läckt material för att skapa diskussioner på diverse forum på nätet (även Transformers (2007) föregicks av denna typen av marknadsföring).

Teaser-trailern för District 9 påminner mycket om just Cloverfield, med en dokumentär och realistisk känsla. Det avslöjas förhållandesvis lite om filmens handling, men vi förstår åtminstone att det handlar om science fiction och om utomjordingar som besöker vad som ser ut att vara ett land i mellanöstern/afrika. Trailern är smart klippt och det är först halvvägs in som vi som tittare förstår att de som inte är välkomna i själva verket inte är de amerikanska soldaterna, utan något helt annat.

Det ska bli intressant att se hur marknadsföringen fortskrider och hur fullängdstrailern ter sig.

District 9 Teaser-trailer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar