2009-05-03

Mimic (1997)


Mimic är en film som jag haft på min "måste-se-lista" ett bra tag nu. Jag älskar Del Toros regi och framför allt hans visuella talang, med otroligt fantasifulla karaktärer och varelser. Till skillnad från spanjorens senare alster (Pan´s Labyrinth, Hellboy 1 och 2) så är Mimic en relativt "traditionell" science fiction/skräckfilm, med en hel del referenser och paralleller till t.ex. Alien-och Tremors-filmerna.

I Mimic huserar en allvarlig smitta, spridd av kackerlackor i stadens tunnelbanesystem- en smitta som sprider sig till människor, med dödlig utgång. Dr Susan Tylor (Mira Sorvino) sätts på fallet och tillsammans med sin manlige kollega utvecklar hon en "kackerlack-hybrid), som placeras ut för att ta kol på smittospridarna. Tanken är att de nya hybriderna ska göra sitt jobb och sedan självdö efter sex månader, men några år senare upptäcker man att hybriderna inte dött ut, utan i själva verket förökat sig och muterat till "människostora" kackerlack-monster med mänskliga egenskaper och drag.

Mimic skiljer sig från många filmer i samma eller liknande genre då den är mer eller mindre helt befriad från humor, onliners och liknande. Nu kan jag i och för sig tycka att jättelika kackerlackor i tunnelbanesystemet är ganska humoristiskt och framför allt "cheese" på hög nivå, men det är samtidigt ganska befriande att se ett försök till en allvarlig ton i en sådan här genretypisk "monster vs människan-berättelse".

Mimic har fått två uppföljare och även om ingen av dessa två har Guillermo Del Toro vid rodret så har jag ändå fått lite mersmak för serien.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar