2009-05-12

Topp 5 - Sommarpremiärer

Det har verkligen blivit god tid för en "klassisk" topp 5-lista över mina mest efterlängtade filmpremiärer sommaren (delvis höst om man ska vara petig) 2009 - I inbördes ordning.

1. Terminator: Salvation
Jag har riktigt positiva vibbar inför den fjärde filmen i Terminator-sagan. Christian Bale i huvudrollen som John Connor tror jag stenhårt på och jag gillar den "råa"/Skitiga visuella stilen i filmen.

2. Inglorious Basterds
Tarantino + Andra Världskriget = Hyperintressant. Teasetrailern visar inte speciellt mycket, men med Mr. T vid rodret och en störtskön skådespelarensamble tror jag mycket på filmen. Death Proof var mellanmjölk och nu behöver Tarantino visa att han fortfarande kan regissera. Jag hoppas (och tror) på en brutal film, med en stor portion svart och skruvad humor.

3. Transformers: Revenge Of The Fallen
Visserligen måste jag erkänna att mitt intresse för Michael Bays andra film om "robots in disguise" har svalnat någon promille den senaste tiden, vilket framför allt har att göra med den senaste trailern för filmen, som jag inte tyckte var speciellt bra. Hur som helst - Revenge Of The Fallen kommer att sparka röv på vita duken i sommar.

4. Public Enemies
Michael Manns kommande gangsterhistoria med Johnny Depp och Christian Bale som "tjuv" och "polis" ser minst sagt intressant ut och helt klart en skön andingspaus från stora robotar och ostiga onliners. Jag förväntar mig en "ny Heat" och jag tror inte att jag blir besviken.

5. Drag Me To Hell
Jag har skrivit om Sam Raimis återkomst till skräckgenren och inte varit helt lyrisk. Sett till vad som har premiär i sommar måste jag ändå placera Drag Me To Hell på min topp-lista. Jag hoppas fortfarande på att att Raimi visar vart skåpet ska stå och att detta blir min stora positiva överraskning i sommar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar