2009-03-24

Är 2009 året då Pixar Animation Studio tvingas lämna över kronan till Dreamworks?


Två av de absolut största och mest framgångsrika inom dataanimerad film är tveklöst Pixar (bl.a. Toy Story, Cars, Ratatoullie) och Dreamworks (bl.a. Shrek, Madagaskar, Shark Tale). Det är nog inte helt orättvist att påstå att fram till 2008 har Pixar varit knappa kungar på tronen med de allra största framgångarna, även om om de verkligen har utmanats av Dreamworks.

Nu är dock frågan: Kommer Pixar att fortsätta dominera eller är 2009 rent av Dreamworks år? Personligen hoppas jag att Dreamworks tar över tronen då deras filmer tilltalar mig en aning mer överlag. jag uppelver Dreamworks som lite tuffare, lite kaxigare och kanske lite "vuxnare" än Pixar, vilket självklart uppskattas när man passerat 30-års strecket.

Pixars stora triumfkort 2008 (och massiva framgång) var naturligtvis Wall.E, som dessutom vann en Oscar för bästa animerade film och därmed snuvade min personliga favorit (inte helt oväntat) i kategorin på priset, nämligen Kung Fu Panda.

I sommar släpper de två animationsbolagen var sina, på pappret väldigt olika filmer. Pixars kommande film heter Up och Dreamworks nya heter Monsters vs. Aliens. Jag ser fram emot båda filmerna, men håller nog ändå en halv tumme för att detta blir Dreamworks år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar