2009-03-13

Kommentarspår - ger oftast en ny dimension till filmupplevelsen


Någonting som jag verkligen uppskattar och i många fall faktiskt anser är avgörande inför ett stundande DVD/Blu-ray-köp, är förekomsten av extramaterial i allmänhet och kommentarspår i synnerhet. I mina ögon (och öron) ger kommentarer av framför allt filmens regissör, men även specialeffekts-teamet och skådespelarna oftast en väldigt intressant insikt i filmproduktionen och ger därmed också mitt köp ett betydligt större mervärde.

Jag kan tänka mig att det finns lika många som är för kommentarspår som det finns de som är emot och det handlar helt enkelt om hur djupt rotat ens filmintresse är. Personligen kan det som sagt vara avgörande inför ett eventuellt köp, medan jag har vänner som inte kunde bry sig mindre, utan helt enkelt enbart vill se filmen.

Huruvida ett kommentarspår lyfter upplevelsen av filmen eller inte har naturligtvis att göra med vem som kommenterar. Det finns regissörer som uppenbarligen känner sig obekväma och ointresserade av fenomenet och kanske rent av gör ett kommentarspår efter påtryckningar av filmbolaget, men sen har vi regissörer som alltid levererar insiktsfulla och medryckande kommentarspår - en av mina absoluta favoriter är Guillermo Del Toro. Den spanske regissören (Blade 2, Devils Backbone, Hellboy 1och 2, Pan´s Labyrinth) är alltid "on a roll" och jag kan lyssna till hans spansk/amerikanska stämma hur ofta som helst. Del Toro är skolexemplet för hur ett kommentarspår ska låta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar