2009-03-21

Chiefs (1983) Amerikansk tv-film/miniserie - en kort tillbakablick

Vissa filmer och tv-serier minns man bättre än andra. Det är ofta svårt att sätta fingret på vad det är som fått just den filmen eller tv-serien att etsa sig fast på näthinnan och etablera sig längst bak i minnesbanken. Chiefs från tidigt 80-tal är en sådan film/miniserie.

När jag surfade reda på filmen hos Imdb.com blev jag faktiskt förvånad över att den kom redan 1983. Förmodligen såg jag filmen några år senare och jag vill minnas att jag och en kompis från den tiden hyrde filmen hos den lokala videouthyraren helt på chans. Kanske var det omslaget (som så ofta förr) eller kanske hade vi orkat läsa igenom "baksidetexten" den gången. Hur som helst så var Chiefs en av de mest minnesvärda filmupplevelserna på mitt 80-tal, med lite drygt tre timmar av spänning, gripande dramatik och ibland våldsam underhållning.

Handlingen i korthet kretsar kring tre generationer av polischefer som alla försöker lösa ett mord på en ung svart pojke, ett mord med tydliga rasistiska undertoner.

Med facit i hand kan jag komma att fundera över om inte Chiefs var lite väl "mogen" för två killar som knappt kommit in i puberteten, då filmen tog upp starka teman som t.ex. rasism i den amerikanska södern, men det enda jag egentligen vet är att filmen uppenbarligen lämnade ett avtryck hos mig en si sådär 15-20 år senare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar