2009-03-16

Brian Bosworth - En "one hit wonder" som var riktigt het 1991...trots att han var Stone Cold


En av mina favoritkultfilmer från tidigt 90-tal är utan tvekan knutterullen Stone Cold (1991) om en stenhård ensamvarg till polis, som blir utpressad av FBI att infiltrera ett ökänt motorcykelgäng. I huvudrollen hittar vi Brian Bosworth, en fd. stjärna inom amerikansk fotboll som här gör sin filmdebut. Bosworth är ingen vidare skådespelare, men han har i mitt tycke en viss charm och en glimt i ögat.

Stone Cold är Bosworths "stora" (och enda) film värd att nämna i sammanhanget. Kikar man igenom hans meritlista hos imdb.com så kan man se att han visserligen gjort några filmer och till och med har en ny film under produktion, men jag har svårt att tänka mig att någon av dessa kommer att peta ner Stone Cold från min personliga topplistan över sevärd "skräpfilm".

Nämnvärt är att en annan favorit, Lance Henriksen här gör sin andra stora roll, som knutteledaren Chains Cooper, efter hans tidigare medverkan i bl.a. Aliens och Near Dark, några år tidigare.

Kuriosa - Brian Bosworth är inte att förväxla med Steve "Stone Cold" Austin, gammal wrestling-stjärna, mest känd för The Condemned (2007).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar