2009-03-04

Sam Raimi återgår till rötterna, men jag är skeptisk till resultatet


Jag älskar Evil Dead-filmerna, en serie filmer som jag vill påstå ligger till god grund för mitt filmintresse i allmänhet och min förkärlek till skräckgenren i synnerhet. När jag såg Evil Dead 1 och 2 som grabb var det bland det häftigaste och kanske mest förbjudna man kunde se. Jag vill minnas att jag först såg bilder i någon gammal filmtidning av en nedblodad "Ash" vevandes en hagelbössa, men att de sedan dröjde en tid innan jag fick möjlighet att se filmerna på video och om jag inte missminner mig så såg jag den andra filmen (Evil Dead 2: Dead By Dawn) hemma hos någon kompis, vars äldre bror hade filmen på en sliten VHS). Jag var både vettskrämd och lyrisk över det som utspelade sig på skärmen och har sedan dess ägt filmerna på såväl VHS, Laserdisc och DVD.

"Back in the old days" var Sam Raimi min husgud och hans Evil Dead-filmer blev för mig inkörsporten till filmer som Hellraiser, Halloween och Fredagen den 13. Idag är Raimi minst lika känd (om än inte mer) för sina Spiderman-filmer, men för min del så förknippar jag honom hellre med lågbudgetskräck och Bruce Campbell.

Det har länge spekulerats i huruvida Raimi skulle göra en uppföljare till Evil Dead-serien, dvs. återgå till rötterna med mindre budget, men med lika mycket blod, slask och billiga makeup-effekter som i hans tidigare filmer. Nu blir det inte riktigt så bra, men sedan en tid tillbaka har Sam Raimi, tillsammans med sin bror Ivan, jobbat med den kommande skräckfilmen Drag Me To Hell (2009). Efter att ha följt med den hyfsat starka hype-vågen och läst de nyheter och rykten som florerat på nätet, kan jag tyvärr inte säga att jag är allt för förväntansfull. Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är som bidrar till min skepticism, men jag tycker att filmens handling och karaktärer verkar trista och de få bilder ur filmen som släppts online känns på något sätt "fel". Med Raimi-bröderna vid rodret och med mina relativt låga förväntningar så kan resultatet förhoppningsvis inte bli total pannkaka, men innan jag sett filmen (eller en trailer för den delen) någon gång i sommar/höst reserverar jag mig för några högra glädjetjut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar